Posted by: mohdzawi | August 7, 2008

The Flyover To Ease The Gridlock In Pasir Mas

Cars waiting for a train to pass

Cars waiting for a train to pass

Gridlock like this is common when the level crossing is closed for a train to pass especially during the school holidays or the festive seasons.

Traffic Jam

Traffic Jam

The above scene will soon cease to happen when a flyover is completed on the other ened of town. The new flyover is being constructed and is expected to be completed in 2009. It is one of the promises made by the present state government during the previous by election in Pengkalan Pasir and also the recently concluded 12th General Election.

An artist impression of the soon to be completed flyover

I have visited the site where the flyover is being constructed and these are the picture of the work in progress.

Construction in progress
Construction in progress

On the other side of the railway line this is how the work is going on.

The Beams

 Work on the other sections are also being done

Other realted works

Other realted works

Another major promise is the construction of the new market to replace old one. I will update on the construction of the new market in my future posts.

With the construction of the flyover, the nightmare of being caught in a gridlock in Pasir Mas town will be a thing of the past as motorists will have an alternative route to take when the level crossing is closed. Taking a slightly longer detour is definitely better than being in a car not moving anywhere in the hot afternoon sun.


Responses

  1. wow, a lot of publicity for Pasir Mas. great photograhs too.

    Hj.
    i envy you
    will post more stories

    lijah

    Hajjah,
    Please don’t just feel envious, join me in my enthusiasm to promote Pasir Mas and Malaysia in general by posting as many pictures and stories as possbile on the net.
    Actually there is so much to write about. Anything will do as long as people want to have information about it. I am using a DSLR now so I guess the pictures has improve a bit. I hope you have allowed comments on you blog now.

  2. The proposed construction of the Pasir Mas market started many years ago. But till today, the project has been delayed pending payment for compensation between the developer and the locals.
    Btw, last week I was around that area trying to locate the site. But couldn’t find. I heard the sign board is already there. Zawi, where exactly is the site ? Next to the present market ?
    Zawi, just infront of the Pasir Mas railway station is a gerai selling great Rojak Perut. I use to go there during fasting month. People says they open everyday during the night, but everytime I go there, it’s always closed. Bukan apa, cuma nak recomend kat you. Sedap lah !

    KBGuy,
    I have yet to visit the site of the new Pasir Mas market. I heard it is somewhere in Pasir Mas new town somewhere on the way to Rantau Panjang. I will report about it soon.
    Do you mean the gerai selling ‘colek perut’ ? I stopped visiting the gerai after I found that I am suffering from gout. I think it is still there. Will check on it and tell.

  3. Zawi, do you know there is a very big Tasek in Pasir Mas ? I think somewhere after Chekok from bandar Pasir Mas, You have to turn left. It’s really big tasek. I have been there once many2 years ago.

    The tasik is know as Danau Toban near to Tok Uban. You also can get there via the Jalan Rantau Panjang, take a turn to the left into Jalan Alor Pasir and make another left turn where the signboard shows Kem Mahmood. From that pont onward you will have to ask the locals to show you where to turn right to the lake area. If you want to go I can take you there. use Google Earth to locate the place. It is clearly visible on the latest version. I can even locate my house in Pasir Mas.

  4. mmg teruk gak kesesakan yang terjadi terutama masa awal pagi dekat2 pukul 7.20 pg…waktu peak hour org nak anta anak gi skola huhu

    kat mana lokasi pasar pasir mas yang baru tu ye?

    din,
    Kalau musim cuti sekolah lagi teruk. nak pula ada perayaan bila semua anak Kelantan di perantauan akan pulang. Semua orang akan elak dari masuk kawasan pekan Pasir Mas pada masa itu jika dapat dielakkan.
    Pasar Baru Pasir Mas khabarnya akan dibina di bandar baru Pasir Mas. Saya pun belum pasti dimana. Seperti KBGuy cakap, ianya tak berjalan lancar dan mungkin dah berhenti.

  5. kalu di bandar baru pasir mas, maknanya di lubuk jong lah ye? depan IKM/KKTM kepunyaan MARA tu

    Din,
    Rasanya gitu la. Kawasan bandar lama Pasir Mas dah tak ada ruang untuk dibangunkan tanpa merobohkan binaan yang sedia ada. Mungkin Kerajaan Negeri tak nak buang duit mengambil alih tanah yang ada binaan. Kalau di Lubuk Jong lagi cepatlah bandar baru membangun.
    Saya lum ada masa nak pegi check.

  6. Pembangunan di bandar pasir mas agak lembab dan tidak ada langsung sejak PAS memerintah, namun setelah di desak dan umum tahu sokongan padu rakyat kelantan kepada PAS memungkinkan kelembapan pembangunan jasmaniah. Maka rakyat kelantan usah risau pasal pembangunan fizikal itu, tumpukan rohaniah sampai mantap. Jika dilihat sekarang pembangunan yang wujud amnya di Pasir Mas hasil kasihan belas pihak kerajaan Persekutuan maka terjelmalah pembinaan perparitan yang lebih besar bagi menangani masalah aliran air yang sistematik. Terdapat juga pembinaan jambatan bagi membolehkan pengguna tidak perlu bersesak sewaktu keretapi melintas dibina berdekatan bandar pasir mas oleh kerajaan negeri setelah didesak sekian lama oleh penduduk pasir mas. Secara perbandingan mamang pengurusan bandar pasir mas jauh ketinggalan. Lihat saja tong sampah yang uzur dan dikongsi ratusan penghuni yang jika diisi sahari sahaja sudah melimpah namun kutipannya tidak berkala 2-3 sekali memang lemah. Sepatutnya kawasan PBT pasir mas di sediakan setip penghuni sabuah tong sampah bukan satu tong besar untuk seratus penghuni. Mudah saja formula pembangunan di bandar pasir mas, hanya tanya pada diri setiap warga penduduk disitu. Jika inginkan pembangunan pilih saja BN memerintah selesai masalah, cuma tunggu dan desak dari belakang saja. Kalau PAS memang susah, banyak jawapan yang tidak konkrik. Semua itu hanya terletak pada rakyat di Pasir Mas sahaja jika majoriti menyokong BN akan adalah pembangunan jika calon parti tersebut menang dal;am pilihanraya jika sebaliknya sendiri mau ingat lah.

  7. Ronggeng,
    Terima kasih atas pandangan saudara.
    Saya sedang membuat pemerhatian mengenai sistem perparitan di Pasir Mas yang dikatakan menelan belanja sebanyak RM12.5 juta dan dibuat dalam 3 package. Kalau mengikut jadual ia sepatutnya sudah lama siap. Dengar khabar ianya akan di kecilkan tetapi saya belum pasti sehingga saya dapat menemui pihak yang bertangungjawab untuk penjelasan. InsyaAllah saya akan usahakan nanti. Semoga sekiranya berlaku hujan lebat pada tengkujuh akan datang masalah air banjir dikawasan rendah seperti Kampung Dangar, Kubang Sepat dan Kubang Bemban akan dapat diatasi.

  8. salam abg wi.sepatutnya kerajaan negeri memajukan lagi sektor pelancongan di pasir mas kita ada tasik kwong,wat siam di repek,danau to uban dan juga bandar pelancongan di rantau panjang,ambo tidak sabar mendengar cerita bas dilanggar kereta api di lamal sebab ambo pun duk dekat2 2 jah.konsep pelancongan melalui ibadat juga boleh diterapkan kerana kita ada pondok lubuk tapah

  9. Razihan,
    Kerajaan Negeri kurang kemampuan untuk membangun prasarana untuk pelancungan. Terpulang kepada Kerjaan Federal untuk melakukannya. Majlis Tindakan Pelancongan Negeri Kelantan sepatutnya mendapatkan peruntukan untuk melaksanakan semua ini. Promosi pula boleh di lakukan oleh Tourism Malaysia yang ada pejabat di Kampung Kraftangan dibangunan yang sama dengan MTPKN.

  10. Pak Zawi,

    Kelantan mmg banyak tmpt yg menarik terutama skali Pasir Mas. mmg kerajaan negeri x mampu dan saya pikir adalah tidak kurang bisa malah lebih manis kerajaan federal melalui saluran2nya yg sedia ada bersungguh2 melaksanakan tanggujwb tersebut.

    Sebagai contoh : Stesyen keretapi.

    Saya amat terharu sekali melihat stesyen baru keretapi di pasir mas dan juga gambar yg pak zawi dptkan dari senibudi. terharu bkn kerana stesyen yg uzur tu x dpt menampung permintaan dan situasi moden sekarang tapi hilanglah satu2 nya “role model” tmpt yg paling bersejarah titik mula bandar pasir mas. Melalui jalan /stesyen keretapi inilah, bagaimana pendudukan jepun membawa bijih2 besi ke laut (pantai 7) menggunakan kapal pulang ke negara mereka. Buktinya tiang-tiang jeti masih ada di sana.

    Stesyen keretapi di Pasir Maslah menjadi tmpt tumpuan org ramai pada masa sbl dan slp perang dunia ke-2. pendek kata di situ ada bermacam2, selain merupakan pengangkutan yg utama, juga tmpt peraih-peraih menjaja makanan, tempat yg paling special minum air kelapa muda dan bersebelahan nya dijadikan tmpt sarkis dari luar negara.

    Saya tidak menolak kemajuan demi pasir mas tapi mgkin disebabkan tempat yg terhad dan sebab2 yg x dpt dielakkan maka TNB terpaksa membina stesyen yg baru di tmpt yg sama.

    P/s: laman spt yg Pak Zawi adakan ini merupakan wacana murni ttg tmpt tanah tumpah darah sendiri dan saya dari golongan muda dpt meluahkan pendapat dari pengamatan gambar sahaja, tapi bagi generasi sblnya dapat merasainya. tak begitu pak zawi……….

    • mat lukman,
      Terima kasih atas pandangan saudara.

  11. tempat menarik di psr mas xda ke????

    • Nurul,
      InsyaAllah saya akan buat post tempat2 menarik di P Mas.

  12. assalamualaikaum……abg boleh tak klau saya nk take picture dr album abg untuk kemaskini di fb…pasir mas..

    • Adik, ambik je la.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: